Tillstånd för verksamhet som ger konsulentstöd (SoL)
Ansökan om tillstånd görs genom blankett. Blanketten skickas in via post eller e-post till myndigheten. Observera att ansökan ska vara undertecknad av behörig firmatecknare, blanketten ska därför vara skannad om den skickas in via e-post.
E-tjänsten för tillstånd är stängd och alla ansökningar görs i nuläget via blankett. De ansökningar som IVO redan har tagit emot via e-tjänsten innan den stängdes utreds i vanlig ordning.
Avgift
Avgiften för en ansökan om nytt tillstånd är 77 500 kronor. Information om hur betalningen ska gå till kommer tillsammans med den bekräftelse som IVO kommer att skicka ut när ansökan är mottagen. När betalningen är gjord påbörjar IVO handläggningen av ansökan.
Avgiften beslutas av regeringen och framgår av 4 kap. 2 § socialtjänstförordning (2001:937). Beslutet om höjning av avgiften fattades den 28 november 2024 (SFS 2024:1173).
Blankett
Tillstånd för verksamhet som ger konsulentstöd
Det ska finnas en verksamhetsansvarig som ansvarar för det dagliga arbetet och säkerställer att verksamheten håller god kvalitet. Personalen, inklusive verksamhetsansvarig, ska ha den kompetens som behövs för uppdraget. Det finns ytterligare reglering om personalens kompetens Socialstyrelsens föreskrifter.
För verksamheter som ger konsulentstöd finns inte specifika krav på den verksamhetsansvariges kompetens eller lämplighet. Det räcker med att den aktör som ansöker om tillstånd anmäler till IVO vem som är tänkt att förestå verksamheten (eller en eventuell vikarie för denna).
Kontaktuppgifter
Anmäl ansvarig och eventuell vikarie för verksamheten
-
Skicka informationen med e-post till:
Skicka informationen med post till:
Inspektionen för vård och omsorg
Box 451 83
104 30 StockholmAnmälan ska innehålla:
- Verksamhetens namn
- Organisationsnummer
- Verksamhetsansvarig eller eventuell vikarie, namn och personnummer
- Kontaktuppgifter inklusive e-post och telefonnummer
Du måste ansöka om ändring av tillståndet vid utökning av verksamheten.
Gör ändringarna i samma blankett som för ansökan om nytt tillstånd, men besvara enbart de frågor som rör själva ändringen. I ansökan går det att göra flera ändringar för samma verksamhet.
Ansökan om ändring av tillstånd görs genom blankett. Blanketten skickas in via post eller e-post till myndigheten. Observera att ansökan ska vara undertecknad av behörig firmatecknare, blanketten ska därför vara skannad om den skickas in via e-post.
E-tjänsten för tillstånd är stängd och alla ansökningar görs i nuläget via blankett. De ansökningar som IVO redan har tagit emot via e-tjänsten innan den stängdes utreds i vanlig ordning.
Ändringar för flera verksamheter
För ändringar som rör flera olika verksamheter, gör en ändringsansökan per verksamhet. Det innebär också flera avgifter, en för varje ansökan.
Avgift
Ansökan om ändringar har en avgift på 21 000 kronor, avgiften är inte momsbelagd. Information om hur betalningen ska gå till kommer tillsammans med bekräftelsen på att IVO tagit emot ansökan. När betalningen är gjord påbörjar IVO handläggningen av ändringsansökan.
Blankett
Ansök om större ändringar
I IVO:s riskbaserade tillsyn granskas att privata omsorgsaktörer fortlöpande uppfyller kraven på insikt, lämplighet i övrigt och ekonomiska förutsättningar.
Detta regleras i socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
IVO granskar aktörens ägar- och ledningskrets
IVO granskar en aktörs företrädare, vilket innebär ägare av exempelvis ett bolag (eller ägarbolag)[EP1] , styrelseledamöter och suppleanter, bolagsmän i olika slags handelsbolag eller styrelsen i föreningar av olika slag. En företrädare kan också vara externa firmatecknare och VD.
Aktörens skyldighet att anmäla ändringar i ägar- och ledningskretsen
Aktören är skyldig att anmäla de ändringar som sker i bolagets ägande och företrädarskap till IVO. Anmälan ska göras senast en månad efter förändringen. Till exempel ska nya aktieägare, styrelseledamöter eller bolagsmän anmälas till IVO.
IVO granskar insikt, lämplighet och ekonomiska förutsättningar
Insikt kan till exempel innebära att den som bedriver verksamheten har kunskap och kompetens om:
- De regler och föreskrifter som gäller för verksamheten
- Arbetsrätt och arbetsmiljö
- Ekonomiska regelverk
Kunskapen ska finnas samlat inom den personkretsen som IVO granskar. Det krävs alltså inte att varje person som IVO granskar har kunskapen.
Lämplighet innebär att företaget och personerna bakom det är skötsamma och följer regler och lagar. IVO granskar exempelvis aktörens:
- Vilja och förmåga att fullgöra sina skyldigheter mot det allmänna
- Laglydnad i övrigt
Andra omständigheter av betydelse
Tillståndshavaren och varje person som företräder denne ska uppfylla kravet på lämplighet.
Ekonomiska förutsättningar kan till exempel innebära:
- Att företaget ska klara att bära sina kostnader
- Att företaget ska klara av ekonomiska svängningar och inte riskerar att hastigt behöva stänga
Blankett
Anmäl ändringar i ägar- och ledningskretsen
Följande ändringar i tillståndet ska anmälas till IVO. Ändringarna är avgiftsfria. Ange diarienumret från beslut om tillstånd.
Namnbyte och minskning av antalet brukare
- Minskning av antalet platser i verksamheten
- Byte av föreståndare
- Byte av verksamhetens namn
- Byte av aktörens namn
Tillfällig vikarie för den som ansvarar för verksamheten
Anmäl tillfällig vikarie för den ordinarie verksamhetsansvariga om den ordinarie verksamhetsansvariga ska vara tjänstledig, föräldraledig eller frånvarande under kortare period (inte mer än ett halvår).
Om verksamheten bedrivs som entreprenad
Om verksamheten bedrivs som entreprenad och avtalet upphör i förtid ska detta anmälas med en begäran om att tillståndet ska upphöra i förtid. Sista datum för ett tillstånd framgår av beslutet om att bevilja tillstånd och av tillståndsbeviset.
Om verksamheten tillfälligt ska läggas ner
Anmäl om verksamheten tillfälligt ska läggas ner.
Kontaktuppgifter
Anmäl mindre ändringar
-
Skicka informationen med e-post till:
Skicka informationen med post till:
Inspektionen för vård och omsorg
Box 45183
104 30 StockholmAnmälan ska innehålla:
- Verksamhetens namn
- Organisationsnummer
- Uppgifter om ändringen
- Kontaktuppgifter inklusive e-post och telefonnummer
Om verksamheten ska upphöra permanent
Ange diarienumret för det senaste tillståndsbeviset och (om möjligt) diarienumret på det ursprungliga beslutet om att bevilja tillstånd. Ange också namnet på verksamheten det gäller och vilket datum som tillståndet ska upphöra. Anmälan om upphörande ska undertecknas av behörig firmatecknare.
Bifoga dessutom:
- Eventuell fullmakt.
- För aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag, ekonomisk förening - aktuellt registreringsbevis från Bolagsverket.
- För enskild firma – aktuellt registreringsbevis från Bolagsverket om näringsverksamheten är registrerad, eller personbevis från Skatteverket som visar namn, personnummer och folkbokföringsadress.
- För ideell förening - föreningens stadgar, av stadgarna ska framgå vem som tecknar firman.
- För registrerat trossamfund - trossamfundets stadgar.
- För stiftelse - aktuellt registreringsbevis från Länsstyrelsen.
Kontaktuppgifter
Anmäl om verksamhet ska upphöra permanent
-
Skicka informationen med e-post till:
registrator@ivo.seSkicka informationen med post till:
Inspektionen för vård och omsorg
Box 45183
104 30 StockholmAnmälan ska innehålla:
Verksamhetens namn
Organisationsnummer
Uppgifter om ändringen
Kontaktuppgifter inklusive e-post och telefonnummer