För att ansluta till e-tjänsten
För att kunna rapportera ej verkställda beslut via e-tjänst krävs att kommunen har anslutit sig till tjänsten. Kommunen anmäler via blankett vem eller vilka som ska rapportera och vem som ska utses till huvudrapportör. Det ska finnas minst en huvudrapportör i varje nämnd. Det kan vara en administratör, handläggare eller chef.
Varje rapportör behöver e-legitimation som till exempel Bank-Id eller SITHS och en klientprogramvara med ett säkerhetsprogram.
SITHS är en tjänstelegitimation för både fysisk och elektronisk identifiering. SITHS-kortet kan bland annat användas till säker inloggning i olika IT-system, som e-legitimation för både personliga och företagsspecifika ändamål och för inpasseringskontroll.
Ändring och tillägg av rapportörer
Vi rekommenderar att det åtminstone finns två personer som kan rapportera beslut. En av dom behöver vara huvudrapportör eftersom den har behörighet att ändra och lägga till rapportörsuppgifter i e-tjänsten. Sedan är det är upp till nämnden om man anser att samtliga personer ska vara huvudrapportörer eller om övriga ska vara rapportörer.
Ändring av behörighet eller uppgifter om rapportörer kan göras när som helst i e-tjänsten. Ändringar visas dagen efter genomförda ändringar.