Tillstånd för hem för vård eller boende (HVB) (SoL)
Hem för vård eller boende, HVB, är en verksamhet som tar emot enskilda eller familjer som behöver socialtjänstinsatser i form av vård eller behandling av utbildad personal i kombination med heldygnsvistelse i särskilt anpassade lokaler. En placering på HVB pågår under en begränsad tid med bestämda mål.
Verksamheten bedrivs enligt 7 kap. 1 § 1 socialtjänstlagen (SoL) och behöver tillstånd från IVO. Om aktören också bedriver hälso- och sjukvård i samma verksamhet ska en anmälan göras till IVO:s vårdgivarregister.
Ansökan om tillstånd görs genom blankett. Blanketten skickas in via post eller e-post till myndigheten. Observera att ansökan ska vara undertecknad av behörig firmatecknare, blanketten ska därför vara skannad om den skickas in via e-post.
E-tjänsten för tillstånd är stängd och alla ansökningar görs i nuläget via blankett. De ansökningar som IVO redan har tagit emot via e-tjänsten innan den stängdes utreds i vanlig ordning.
Avgift
Ansökningsavgiften är 30 000 kronor per tillstånd, avgiften är inte momsbelagd. Information om hur betalningen ska gå till kommer tillsammans med bekräftelsen på att IVO tagit emot ansökan. När betalningen är gjord påbörjar IVO handläggningen av ansökan.
Ansökan om ändring av tillstånd görs genom blankett. Blanketten skickas in via post eller e-post till myndigheten. Observera att ansökan ska vara undertecknad av behörig firmatecknare, blanketten ska därför vara skannad om den skickas in via e-post.
E-tjänsten för tillstånd är stängd och alla ansökningar görs i nuläget via blankett. De ansökningar som IVO redan har tagit emot via e-tjänsten innan den stängdes utreds i vanlig ordning.
Ange diarienummer för senaste beslutet om att bevilja tillstånd och fyll i samtliga avsnitt. Bifoga de intyg som gäller för den tilltänkta föreståndaren eller vikarien.
När ordinarie föreståndare ska vara tjänstledig, föräldraledig eller liknande prövar IVO den vikarierande föreståndarens kompetens på samma sätt som när en ny föreståndare ska godkännas. Vikariens namn och datum för vikariatet förs in i tillståndsbeviset, men den ordinarie föreståndarens namn står också kvar.
Normal semester, kortare sjukskrivningar eller liknande som understiger 6 månader ska bara anmälas till IVO.
En ansökan per verksamhet
Om bytet rör flera verksamheter innebär det en ansökan per verksamhet.
Blankett
Ansök om byte av föreståndare för verksamheten eller vikarie
Ny eller utökad målgrupp, inklusive målgruppens åldersspann
Utökning av antalet platser
Byte av föreståndare (observera att det finns en särskild blankett för detta)
Ny eller förändrad lokal
Gör ändringarna i samma blankett som för ansökan om nytt tillstånd, men besvara enbart de frågor som rör själva ändringen. I ansökan går det att göra flera ändringar för samma verksamhet.
Ansökan om ändring av tillstånd görs genom blankett. Blanketten skickas in via post eller e-post till myndigheten. Observera att ansökan ska vara undertecknad av behörig firmatecknare, blanketten ska därför vara skannad om den skickas in via e-post.
E-tjänsten för tillstånd är stängd och alla ansökningar görs i nuläget via blankett. De ansökningar som IVO redan har tagit emot via e-tjänsten innan den stängdes utreds i vanlig ordning.
Ändringar för flera verksamheter
För ändringar som rör flera olika verksamheter, gör en ändringsansökan per verksamhet. Det innebär också flera avgifter, en för varje ansökan.
Avgift
Ansökan om ändringar har en avgift på 21 000 kronor, avgiften är inte momsbelagd. Information om hur betalningen ska gå till kommer tillsammans med bekräftelsen på att IVO tagit emot ansökan. När betalningen är gjord påbörjar IVO handläggningen av ändringsansökan.
Om aktören gör ändringar i kretsen för ägare och ledning, till exempel styrelseledamöter, styrelsesuppleanter, VD eller ägare ska det anmälas till IVO inom en månad.
Följande ändringar i tillståndet ska anmälas till IVO. Ändringarna är avgiftsfria. Ange diarienumret från beslut om tillstånd.
Namnbyte och minskning av målgrupp och platser
Minskning av målgrupp, inklusive målgruppens åldersspann
Minskning av antalet platser
Ändring av verksamhetens namn
Ändring av aktörens namn
Tillförordnad föreståndare eller tillfälligt byte av lokaler
Observera att nedanstående information om föreståndare gäller under förutsättning att det finns en ordinarie föreståndare.
Om den ordinarie föreståndaren ska vara tjänstledig, föräldraledig eller av annan anledning frånvarande under kortare period (inte mer än ett halvår) ska verksamheten ha en tillförordnad föreståndare. Namnet på den personen ska anmälas till IVO.
Om den ordinarie föreståndaren ska vara frånvarande under en längre period än 6 månader ska tillståndshavaren ansöka om en vikarierande föreståndare. Om ordinarie föreståndare slutar, ska en ansökan om en ny föreståndare göras så snart som möjligt.
Likaså kan en verksamhet bli tvungen att tillfälligt (inte mer än ett halvår) flytta ifrån sina ordinarie lokaler. Orsaken kan vara till exempel reparationer eller oförutsedda omständigheter, såsom en vattenskada eller brand. Den tillfälliga lokalen ska vara ändamålsenlig för den verksamhet som ska bedrivas där, vara godkänd av byggnadsnämnden och ha det nödvändiga brandskyddet. De tillfälliga adressuppgifterna ska omgående anmälas till IVO.
Om verksamheten bedrivs som entreprenad
Om verksamheten bedrivs som entreprenad och avtalet upphör i förtid ska detta anmälas med en begäran om att tillståndet ska upphöra i förtid. Sista datum för ett tillstånd framgår av beslutet om att bevilja tillstånd och av tillståndsbeviset.
Inspektionen för vård och omsorg Box 45183 104 30 Stockholm
Anmälan ska innehålla:
Verksamhetens namn
Organisationsnummer
Uppgifter om ändringen
Kontaktuppgifter inklusive e-post och telefonnummer
Om verksamheten ska upphöra permanent Ange diarienumret för det senaste tillståndsbeviset och (om möjligt) diarienumret på det ursprungliga beslutet om att bevilja tillstånd. Ange också namnet på verksamheten det gäller och vilket datum som tillståndet ska upphöra. Anmälan om upphörande skrivs under av behörig person.
Bifoga dessutom:
För aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag, ekonomisk förening - aktuellt registreringsbevis från Bolagsverket.
För enskild firma – aktuellt personbevis.
För ideell förening - föreningens stadgar, av stadgarna ska framgå vem som tecknar firman.
För registrerat trossamfund - trossamfundets stadgar.
För stiftelse - aktuellt registreringsbevis från Länsstyrelsen.