Tillstånd för biståndsbedömt trygghetsboende (SoL)
Biståndsbedömt trygghetsboende är en boendeform för äldre människor som behöver stöd och hjälp i boendet och annan lättåtkomlig service och som därutöver har behov av att bryta oönskad isolering.
Verksamheten bedrivs enligt 7 kap. 1 § 2 socialtjänstlagen (SoL).
Ansökan om tillstånd görs genom blankett. Blanketten skickas in via post eller e-post till myndigheten. Observera att ansökan ska vara undertecknad av behörig firmatecknare, blanketten ska därför vara skannad om den skickas in via e-post.
E-tjänsten för tillstånd är stängd och alla ansökningar görs i nuläget via blankett. De ansökningar som IVO redan har tagit emot via e-tjänsten innan den stängdes utreds i vanlig ordning.
Avgift
Avgiften för en ansökan om nytt tillstånd är 77 500 kronor. Information om hur betalningen ska gå till kommer tillsammans med den bekräftelse som IVO kommer att skicka ut när ansökan är mottagen. När betalningen är gjord påbörjar IVO handläggningen av ansökan.
Avgiften beslutas av regeringen och framgår av 4 kap. 2 § socialtjänstförordning (2001:937). Beslutet om höjning av avgiften fattades den 28 november 2024 (SFS 2024:1173).
Om aktören gör ändringar i kretsen för ägare och ledning, till exempel styrelseledamöter, styrelsesuppleanter, VD eller ägare ska det anmälas till IVO inom en månad.
Följande ändringar i tillståndet ska anmälas till IVO. Ändringarna är avgiftsfria. Ange diarienumret från beslut om tillstånd.
Ändring av namn och adress
Anmäl ändrat namn på aktören eller verksamheten.
Ändring av verksamhetens adress.
Tillfälligt byte av lokaler
En verksamhet kan bli tvungen att tillfälligt (inte mer än ett halvår) flytta ifrån sina ordinarie lokaler. Orsaken kan vara till exempel reparationer eller oförutsedda omständigheter, såsom en vattenskada eller brand. Den tillfälliga lokalen ska vara ändamålsenlig för den verksamhet som ska bedrivas där, vara godkänd av byggnadsnämnden och ha det nödvändiga brandskyddet. De tillfälliga adressuppgifterna ska omgående anmälas till IVO.
Om verksamheten bedrivs som entreprenad
Om verksamheten bedrivs som entreprenad och avtalet upphör i förtid ska detta anmälas med en begäran om att tillståndet ska upphöra i förtid. Sista datum för ett tillstånd framgår av beslutet om att bevilja tillstånd och av tillståndsbeviset.
Inspektionen för vård och omsorg Box 45183 104 30 Stockholm
Anmälan ska innehålla:
Verksamhetens namn
Organisationsnummer
Uppgifter om ändringen
Kontaktuppgifter inklusive e-post och telefonnummer
Om verksamheten ska upphöra permanent Ange diarienumret för det senaste tillståndsbeviset och (om möjligt) diarienumret på det ursprungliga beslutet om att bevilja tillstånd. Ange också namnet på verksamheten det gäller och vilket datum som tillståndet ska upphöra. Anmälan om upphörande skrivs under av behörig person.
Bifoga dessutom:
För aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag, ekonomisk förening - aktuellt registreringsbevis från Bolagsverket.
För enskild firma – aktuellt personbevis.
För ideell förening - föreningens stadgar, av stadgarna ska framgå vem som tecknar firman.
För registrerat trossamfund - trossamfundets stadgar.
För stiftelse - aktuellt registreringsbevis från Länsstyrelsen.