Personlig assistans är personligt utformat stöd åt den som på grund av stora och varaktiga funktionsnedsättningar behöver hjälp med sina grundläggande behov. För personer som anordnar sin egen assistans räcker det med en anmälan till IVO.
Verksamheten bedrivs enligt 9 § 2 lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
Om du ordnar din egen assistans
Observera att du som privatperson som ordnar din egen assistans bara behöver anmäla detta till IVO på en särskild blankett. Den anmälan kostar ingenting.
För att kunna använda e-tjänsten behöver en företrädare för aktören i god tid göra en anmälan till IVO:s företrädarregister. Företrädaren behöver även ha ett giltigt Bank-ID.
Anmäl en företrädare genom att skicka in en fullmakt och ett aktuellt registreringsbevis. Om firmatecknaren själv gör anmälan behövs ingen fullmakt. En bekräftelse på att företrädaren är registrerad i företrädarregistret kommer på e-post.
Avgift
En ansökan kostar 30 000 kronor, avgiften är inte momsbelagd. Information om hur betalningen ska gå till kommer tillsammans med bekräftelsen på att IVO tagit emot ansökan. När betalningen är gjord påbörjar IVO handläggningen av ansökan.
Anmäl en företrädare till registret genom att skicka in en fullmakt och ett aktuellt registreringsbevis.
Även firmatecknare behöver anmäla sig till registret, men då räcker det med att skicka in ett aktuellt registreringsbevis.
Den som har fullmakt, det vill säga är anmäld som företrädare, behöver ha ett giltigt Bank-ID för att sedan kunna använda e-tjänsten för tillståndsprövning.
Den som har fullmakt kommer att kunna skicka in ansökningar om nytt tillstånd eller ändring av ett tillstånd via e-tjänsten.
Fullmakten är giltig i tre år och tas därefter bort från registret. Företrädarens personuppgifter behandlas i registret. Du kan när som helst själv återkalla din fullmakt, genom att kontakta IVO.
Det ska finnas en verksamhetsansvarig som ansvarar för det dagliga arbetet och säkerställer att verksamheten håller god kvalitet. Personalen, inklusive verksamhetsansvarig, ska ha den kompetens som behövs för uppdraget.
För personlig assistans finns inte specifika krav på den verksamhetsansvariges kompetens. Det räcker med att den aktör som ansöker om tillstånd anmäler till IVO vem som är tänkt att förestå verksamheten (eller en eventuell vikarie för denna).
Kontaktuppgifter
Anmäl ansvarig och eventuell vikarie för verksamheten
Inspektionen för vård och omsorg Box 45183 104 30 Stockholm
Anmälan ska innehålla:
Verksamhetens namn
Organisationsnummer
Verksamhetsansvarig eller eventuell vikarie, namn och personnummer
Kontaktuppgifter inklusive e-post och telefonnummer
Ansök om ny eller utökad målgrupp för verksamheten.
Gör ändringarna i samma e-tjänst eller blankett som för ansökan om nytt tillstånd, men besvara enbart de frågor som rör själva ändringen. I ansökan går det att göra flera ändringar för samma verksamhet.
Ändringar för flera verksamheter
För ändringar som rör flera olika verksamheter, gör en ändringsansökan per verksamhet. Det innebär också flera avgifter, en för varje ansökan.
Avgift
Ansökan om ändringar kostar 21 000 kronor, avgiften är inte momsbelagd. Information om hur betalningen ska gå till kommer tillsammans med bekräftelsen på att IVO tagit emot ansökan. När betalningen är gjord påbörjar IVO handläggningen av ändringsansökan.
Om aktören gör ändringar i kretsen för ägare och ledning, till exempel styrelseledamöter, styrelsesuppleanter, VD eller ägare ska det anmälas till IVO inom en månad.
Följande ändringar i tillståndet ska anmälas till IVO. Ändringarna är avgiftsfria. Ange diarienumret från beslut om tillstånd.
Namnbyte, minskning och byte av ansvarig
Minskning av målgrupp
Byte av verksamhetsansvarig
Ändring av verksamhetens namn
Ändring av aktörens namn
Tillfällig vikarie för den som ansvarar för verksamheten
Anmäl tillfällig vikarie för den ordinarie verksamhetsansvariga om den ordinarie verksamhetsansvariga ska vara tjänstledig, föräldraledig eller frånvarande under kortare period (inte mer än ett halvår).
Om verksamheten bedrivs som entreprenad
Om verksamheten bedrivs som entreprenad och avtalet upphör i förtid ska detta anmälas med en begäran om att tillståndet ska upphöra i förtid. Sista datum för ett tillstånd framgår av beslutet om att bevilja tillstånd och av tillståndsbeviset.
Om verksamheten tillfälligt ska läggas ner
Anmäl om verksamheten tillfälligt ska läggas ner.
Om verksamheten ska upphöra permanent
Ange diarienumret för det senaste tillståndsbeviset och (om möjligt) diarienumret på det ursprungliga beslutet om att bevilja tillstånd. Ange också namnet på verksamheten det gäller och vilket datum som tillståndet ska upphöra. Anmälan om upphörande skrivs under av behörig person.