Den 30 december har myndigheten begränsade öppettider. Upplysningstjänst, presstjänst, växel och registratur har öppet kl. 09-12. Barn- och ungdomslinjen har öppet kl. 09-17.
Tillstånd för biträde av kontaktperson (LSS)
En kontaktperson enligt LSS är ett icke-professionellt stöd som ges av en person som ska stödja den enskilde att delta i samhällslivet, så att personen får ett mer aktivt och socialt liv. Det är verksamheten som behöver ett tillstånd, inte kontaktpersonen själv.
Verksamheten bedrivs enligt 9 § 4 lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och behöver tillstånd från IVO.
Ansökan om tillstånd görs genom blankett. Blanketten skickas in via post eller e-post till myndigheten. Observera att ansökan ska vara undertecknad av behörig firmatecknare, blanketten ska därför vara skannad om den skickas in via e-post.
E-tjänsten för tillstånd är stängd och alla ansökningar görs i nuläget via blankett. De ansökningar som IVO redan har tagit emot via e-tjänsten innan den stängdes utreds i vanlig ordning.
Avgift
Avgiften för en ansökan om nytt tillstånd är 30 000 kronor. Från och med den 1 januari 2025 är avgiften 77 500 kr. Information om hur betalningen ska gå till kommer tillsammans med den bekräftelse som IVO kommer att skicka ut när ansökan är mottagen. När betalningen är gjord påbörjar IVO handläggningen av ansökan.
Avgiften beslutas av regeringen och framgår av 8 § förordning (1993:1090) om stöd och service till vissa funktionshindrade. Beslutet om höjning av avgiften fattades den 28 november 2024 (SFS 2024: 1172).
Det ska finnas en verksamhetsansvarig som ansvarar för det dagliga arbetet och säkerställer att verksamheten håller god kvalitet. Personalen, inklusive verksamhetsansvarig, ska ha den kompetens som behövs för uppdraget.
För biträde av kontaktperson finns inte specifika krav på den verksamhetsansvariges kompetens eller lämplighet. Det räcker med att den aktör som ansöker om tillstånd anmäler till IVO vem som är tänkt att förestå verksamheten (eller en eventuell vikarie för denna).
Kontaktuppgifter
Anmäl ansvarig och eventuell vikarie för verksamheten
Inspektionen för vård och omsorg Box 45183 104 30 Stockholm
Anmälan ska innehålla:
Verksamhetens namn
Organisationsnummer
Verksamhetsansvarig eller eventuell vikarie, namn och personnummer
Kontaktuppgifter inklusive e-post och telefonnummer
Ansök om ny eller utökad målgrupp för verksamheten.
Gör ändringarna i samma blankett som för ansökan om nytt tillstånd, men besvara enbart de frågor som rör själva ändringen. I ansökan går det att göra flera ändringar för samma verksamhet.
Ansökan om ändring av tillstånd görs genom blankett. Blanketten skickas in via post eller e-post till myndigheten. Observera att ansökan ska vara undertecknad av behörig firmatecknare, blanketten ska därför vara skannad om den skickas in via e-post.
E-tjänsten för tillstånd är stängd och alla ansökningar görs i nuläget via blankett. De ansökningar som IVO redan har tagit emot via e-tjänsten innan den stängdes utreds i vanlig ordning.
Ändringar för flera verksamheter
För ändringar som berör flera olika verksamheter, gör en ändringsansökan per verksamhet. Det innebär också flera avgifter, en för varje ansökan.
Avgift
Ansökan om ändringar har en avgift på 21 000 kronor, avgiften är inte momsbelagd. Information om hur betalningen ska gå till kommer tillsammans med bekräftelsen på att IVO tagit emot ansökan. När betalningen är gjord påbörjar IVO handläggningen av ändringsansökan.
Om aktören gör ändringar i kretsen för ägare och ledning, till exempel styrelseledamöter, styrelsesuppleanter, VD eller ägare ska det anmälas till IVO inom en månad.
Följande ändringar i tillståndet ska anmälas till IVO. Ändringarna är avgiftsfria. Ange diarienumret från beslut om tillstånd.
Namnbyte, minskning och byte av ansvarig
Minskning av målgrupp
Ändring av verksamhetens namn
Ändring av aktörens namn
Byte av verksamhetsansvarig
Tillfällig vikarie för den som ansvarar för verksamheten
Anmäl tillfällig vikarie för den ordinarie verksamhetsansvariga om den ordinarie verksamhetsansvariga ska vara tjänstledig, föräldraledig eller frånvarande under kortare period (inte mer än ett halvår).
Om verksamheten bedrivs som entreprenad
Om verksamheten bedrivs som entreprenad och avtalet upphör i förtid ska detta anmälas med en begäran om att tillståndet ska upphöra i förtid. Sista datum för ett tillstånd framgår av beslutet om att bevilja tillstånd och av tillståndsbeviset.
Inspektionen för vård och omsorg Box 45183 104 30 Stockholm
Anmälan ska innehålla:
Verksamhetens namn
Organisationsnummer
Uppgifter om ändringen
Kontaktuppgifter inklusive e-post och telefonnummer
Om verksamheten ska upphöra permanent Ange diarienumret för det senaste tillståndsbeviset och (om möjligt) diarienumret på det ursprungliga beslutet om att bevilja tillstånd. Ange också namnet på verksamheten det gäller och vilket datum som tillståndet ska upphöra. Anmälan om upphörande skrivs under av behörig person.
Bifoga dessutom:
För aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag, ekonomisk förening - aktuellt registreringsbevis från Bolagsverket.
För enskild firma – aktuellt personbevis.
För ideell förening - föreningens stadgar, av stadgarna ska framgå vem som tecknar firman.
För registrerat trossamfund - trossamfundets stadgar.
För stiftelse - aktuellt registreringsbevis från Länsstyrelsen.