Välkommen att höra av dig med information om brister eller missförhållanden inom vård och omsorg. Tips och klagomål sammanställs och används som underlag för granskningar, riskanalyser och planering av myndighetens tillsyn.
Lämna information till IVO
Har du varit med om eller sett brister eller missförhållanden inom socialtjänst, LSS eller hälso- och sjukvården som du vill informera om?
Att lämna information är enkelt och du kan välja att vara anonym.
Har du varit med om eller sett brister eller missförhållanden inom socialtjänsten eller LSS som du vill informera om? Använd formuläret "Berätta för IVO" för att lämna information och uppgifter till IVO.
Du kan också ringa till vår upplysningstjänst och lämna information.
IVO samlar in all information som kommer in till myndigheten för att också se om fler har haft liknande problem.
Har du varit med om eller sett brister eller missförhållanden inom hälso- och sjukvården som du vill informera om? Det finns olika sätt att informera IVO.
Du kan använda formuläret "Berätta för IVO" på denna sida för att lämna information och uppgifter till IVO.
Du kan också ringa till vår upplysningstjänst och lämna information. IVO samlar in all information som kommer in till myndigheten för att också se om fler har haft liknande problem.
Du kan lämna ett formellt klagomål på hälso- och sjukvården till IVO. Då ska du först varit i kontakt med ansvarig vårdgivare. Vårdgivarna är skyldiga att ta emot och svara på dina klagomål och synpunkter som patient. IVO utreder som huvudregel klagomål först när vårdgivaren fått möjlighet att besvara klagomålet.
All information du lämnar till IVO blir läst och bedömd i IVO:s arbete med att analysera risker. All granskning som IVO utför utgår från analyser av risker. Du kommer dock inte få någon återkoppling på vilka åtgärder som vidtas utifrån den information du lämnat.
Om du lämnar information om brister och missförhållanden inom vård och omsorg får du ingen annan återkoppling än en bekräftelse på att vi tagit emot tipset. Det är möjligt att vi kontaktar dig för att få kompletterande uppgifter.
Om du har ställt en fråga och lämnat din e-postadress kommer vi skicka ett skriftligt svar.
Det varierar. Informationen kan nyttjas i en redan planerad inspektion; inom ramen för myndighetens årliga tillsyn av vissa verksamheter, eller som underlag när IVO planerar kommande tillsyner.