Vi besöker ditt boende för att se hur det fungerar

Minst en gång per år gör vi på IVO ett besök på ditt HVB, stödboende och på särskilda ungdomshem (SiS ungdomshem) för att se hur det fungerar. Besöket heter inspektion.

Det viktigaste för oss är att se till att barn och ungdomar har ett tryggt och säkert boende, blir lyssnade på och får det stöd som behövs.

I filmen "IVO för dig på HVB eller stödboende" får du veta hur våra besök som vi kallar för inspektioner går till. Vi berättar varför vi gör dem och vad en inspektion kan leda till. Du får även veta vad vi på IVO kan och inte kan påverka på boendena. 

Vi besöker ditt boende för att se hur det fungerar.

Du som bor på ett hem för vård eller boende (HVB), stödboende eller SiS-ungdomshem ska få möjlighet att prata med oss på IVO när vi besöker ditt boende. Om du vill prata med oss kan du säga det till personalen eller till oss när vi kommer. Behöver du tolk så ordnar vi det.

Varför inspekterar vi ditt boende?

Det står i lagen att IVO ska inspektera boenden för barn och unga. Ibland vet personalen på boendet i förväg om inspektionen och ibland kommer vi utan att ha berättat om det i förväg.

IVO kontrollerar att ditt boende följer de lagar och regler som finns. Det viktigaste är att se till att du får en trygg och säker vård och behandling.

Om du tycker att du inte blir lyssnad på eller känner dig otrygg så kan du prata med oss på IVO. Även om vi på IVO oftast inte snabbt kan ändra något i ditt boende samlar vi ihop alla upplysningar som säger att en eller flera saker inte fungerar bra. 

Vad händer under en inspektion?

Vid varje inspektion träffar vi någon av dem som arbetar på ditt boende. Vi pratar också med de barn och ungdomar som vill prata med oss. Ibland kan det ske per telefon efter inspektionen. Vi vill veta om du trivs, om personalen tar hand om dig på ett bra sätt och att du känner dig trygg. Ibland händer det att vi behöver prata med boendet eller socialtjänsten om det som kommit fram under samtalen. 

Vad händer efteråt?

Efter inspektionen skriver vi ett beslut där det står hur vi har bedömt verksamheten vid ditt boende. I beslutet ska det tydligt stå om vi på IVO tycker att det är något personalen behöver ändra på. Beslutet fungerar som en rapport, som också innehåller en sammanfattning av vad barn och ungdomar har sagt – utan att tala om vem det var som sa vad. Du har alltid rätt att få veta det som står i beslutet. Fråga personalen på ditt boende.

Kontakta oss när som helst

Om du vill prata med någon av oss på IVO innan eller efter besöket kan du kontakta oss som besökte ditt boende. Personalen på ditt boende har telefonnummer till oss på IVO och du kan när som helst kontakta oss med frågor om dina rättigheter eller om du vill berätta om det som inte fungerar bra.

 

Vad kan du som barn och ungdom förvänta dig om du kontaktar IVO?

Flicka som håller i en mobiltelefon
Att det du berättar för oss tas emot oavsett om det kallas för ett tips, en synpunkt, eller bara är en fundering eller fråga.

Frågetecken
Att du får svar på frågor om hur systemet fungerar. Till exempel vilka rättigheter du har, vad personal får göra och inte och vad lagen säger.

Dokument och en surfplatta
Att det du berättat för oss kommer att dokumenteras, sparas och användas när vi avgör vad vi ska granska.

Utropstecken i en pratbubbla
Att vi kommer ställa följdfrågor för att få en så tydlig bild som möjligt av vad som hänt. Du måste inte svara på dem om du inte vill.

Mobiltelefon
Att du själv får välja om du vill vara anonym eller inte. Är du anonym kan vi inte återkomma med svar eller följdfrågor.

Senast uppdaterad 2024-07-02