Här finns information för dig som har personlig assistans. Du ska själv få vara med och bestämma hur du vill ha din assistans. Assistansen ska göra att du kan leva självständigt.
LSS betyder lag om stöd och service till vissa funktionshindrade.
IVO betyder Inspektionen för vård och omsorg.
IVO:s arbete är att se efter om din assistans fungerar bra.
Din handläggare
- Du har en handläggare på Försäkringskassan eller kommunen som har beslutat om din rätt till personlig assistans.
- Du har rätt att prata med din handläggare utan att någon annan är med.
Dina assistenter
- Du ska få vara med och välja dina assistenter.
- Det är bra om du säger vad du tycker till assistenterna.
- Assistenterna ska lyssna på vad du säger.
- Du får vara med och planera det som handlar om dig.
- Assistenterna ska vara snälla mot dig.
Du har rätt att få hjälp om något är fel
Känns något fel är det bra om du pratar med dina assistenter eller deras chef. Känns det svårt kan du ta hjälp av någon du litar på.
Du kan prata med någon på IVO
Om du inte tycker att andra vuxna lyssnar på dig kan du prata med någon av oss på IVO. Du kan vara anonym när du kontaktar IVO, kom ihåg att i så fall inte skriva ditt namn eller dina kontaktuppgifter.
Vi på IVO kan också berätta för dig vilka rättigheter du har.
Vad kan du som barn och ungdom förvänta dig om du kontaktar IVO?
Att det du berättar för oss tas emot oavsett om det kallas för ett tips, en synpunkt, eller bara är en fundering eller fråga.
Att du får svar på frågor om hur systemet fungerar. Till exempel vilka rättigheter du har, vad personal får göra och inte och vad lagen säger.
Att det du berättat för oss kommer att dokumenteras, sparas och användas när vi avgör vad vi ska granska.
Att vi kommer ställa följdfrågor för att få en så tydlig bild som möjligt av vad som hänt. Du måste inte svara på dem om du inte vill.
Att du själv får välja om du vill vara anonym eller inte. Är du anonym kan vi inte återkomma med svar eller följdfrågor.