Syftet med IVO:s tillsyn är att granska att vården och omsorgen lever upp till de krav som finns på patientsäkerhet och god kvalitet.
Tillsynen är riskbaserad
Tillsynen utgår från analyser av risker och brister som rapporteras till IVO genom till exempel anmälningar, tips och information från patienter, brukare, personal, media samt andra myndigheter och organisationer. Patienters och brukares erfarenheter utgör en av de viktigaste källorna till information. IVO kan också få regeringens uppdrag att genom förstärkt tillsyn bidra till utvecklingen inom ett område.
Exempel på vad IVO granskar inom vård och omsorg
IVO granskar bland annat hur vård- och omsorgskedjan fungerar för patienter och brukare och hur samverkan sker mellan olika huvudmän och utförare.
Exempel på verksamheter inom vården som IVO granskar är vårdcentraler, sjukhus, specialistmottagningar och tandvård.
Inom omsorg och socialtjänsten granskar IVO bland annat hur kommunerna handlägger insatser inom bland annat individ- och familjeomsorg, äldreboenden och bostäder med särskild service enligt LSS. IVO inspekterar varje år samtliga HVB, stödboenden, LSS-boenden och SiS-hem för barn och ungdomar.