IVO har mot bakgrund av återkommande kritik i externa granskningar de senaste åren bedrivit ett omfattande utvecklingsarbete för att bättre svara mot uppdraget om en strategisk, effektiv och enhetlig tillsyn utifrån ett patient- och brukarperspektiv. I en intern uppföljningsrapport har myndigheten sammanställt de viktigaste åtgärderna 2020–2024 för ökad enhetlighet och fortsatt utveckling.
Ett av motiven för IVO:s bildande 2013 var att få en ökad enhetlighet över landet i statens tillsyn av vården och omsorgen. Sedan myndigheten startade har granskningar från bland annat Justitiekanslern (JK), Justitieombudsmannen (JO), Riksrevisionen och Statskontoret visat att det har funnits regionala skillnader som gjort att tillsynen i vissa delar har bedrivits olika över landet och utan tillräcklig juridisk kvalitetssäkring.
Rapporten sammanställer myndighetens åtgärder under perioden 2020–2024 för att komma till rätta med tidigare konstaterade brister samt att identifiera IVO:s fortsatta utvecklingsbehov. En slutsats är att IVO:s breda uppdrag i en utmanande omvärld kräver ett uthålligt och ständigt pågående förbättringsarbete. Sammanställningen visar också att IVO har tagit många nödvändiga steg för att leva upp till externa krav.
Rapporten är ett angeläget bidrag i det löpande förbättringsarbetet och även ett viktigt underlag för att säkerställa att IVO:s arbete bedrivs i enlighet med kraven i förordningen (2007:603) om intern styrning och kontroll. Uppföljningen knyter an till Riksrevisionens effektivitetsrevision från 2019 och uppföljning av samma granskning från 2024.