Du som själv anordnar din personliga assistans
Här hittar du den blankett du ska fylla i och skicka till oss. Du hittar också information om vad du kan göra om du inte är nöjd med din assistans.
Om du själv vill anställa dina personliga assistenter behöver du anmäla detta till IVO. Detsamma gäller dig som förälder som vill anställa assistenter åt ditt minderåriga barn. Detta gäller alltså när du som anordnar assistansen är en fysisk person, och inte en juridisk person som i form av ett företag agerar arbetsgivare till assistenterna.
Det gör du genom att fylla i den här blanketten:
Bifoga förordnande om god man
Om du har en utsedd god man eller förvaltare ska du bifoga det förordnandet. Utan det kan vi inte ta hand om din anmälan.
Varför behöver du anmäla detta till IVO?
IVO utreder inte din anmälan utan tar emot dina upplysningar och ger dig en bekräftelse på det. Du behöver alltså bara lämna in din anmälan för att du ska ha levt upp till den skyldighet du har att anmäla detta.
IVO behöver informationen för att kunna granska att assistansen håller en god kvalitet för dig som assistansberättigad. Det är IVO:s ansvar att ha tillsyn över personlig assistans, även sådan som anordnas av den assistansberättigade själv eller dennes föräldrar. Du kan alltså komma att bli kontaktad av IVO.
Anmäl också om du upphör att vara arbetsgivare åt dina egna eller ditt barns assistenter
Om du upphör med att anordna din egen personliga assistans, det vill säga inte längre ska vara deras arbetsgivare, ska du avanmäla detta till IVO. Det gör du genom att fylla i blanketten för avanmälan. Om någon annan än den assistansberättigade skriver under avanmälan, vänligen bifoga fullmakt eller godmansförordnande.
När ett barn med assistans blir myndigt behöver anmälan uppdateras
När ett assistansberättigat barn blir myndigt behöver denna person själv göra en ny anmälan till IVO. Fram tills dess att barnet är myndigt behöver föräldrarna skriva under barnets anmälan till IVO. Om assistansen fortsatt ska bedrivas på samma sätt när barnet blir myndigt behöver denna person själv alltså göra en ny anmälan till IVO.
Du kan behöva anmäla detta också till andra myndigheter
När du anställer egna assistenter behöver du också anmäla det till fler myndigheter, till exempel Skatteverket och Försäkringskassan. Du kan också behöva ha en kontakt med den kommun du är bosatt i om du har kommunal assistansersättning.
Mer om vad som gäller för dig som anordnar din egen personliga assistans
När du anordnar din egen assistans är det du som är arbetsgivare för dina personliga assistenter. Det innebär att du behöver känna till arbetsrättsregler och lagstiftning på arbetsmarknaden.
Lagar som reglerar förhållandet mellan dig som arbetsgivare och assistenten som arbetstagare är LAS (lagen om anställningsskydd), semesterlagen, arbetsmiljölagen, lagen om arbetstid i husligt arbete med mera, samt arbetstidslagen. Som arbetsgivare har du även ansvar för arbetsmiljön och du ansvarar också för att betala in arbetsgivaravgifter till Skatteverket.
Eftersom assistansersättning inte får betalas ut om någon som på grund av sjukdom, ålderdom eller liknande saknar förmåga att utföra sitt arbete som personlig assistent kan Försäkringskassan kontrollera om någon av dina assistenter till exempel är beviljad sjuk- eller aktivitetsersättning.
Om du vill kontakta IVO
Om du vill kontakta tillsynsavdelningen i den region du bor hittar du kontaktuppgifter till våra regionala kontor här:
Du kan fylla i en blankett om klagomål via den här sidan: