IVO:s barn- och ungdomslinje
– när du vill veta mer om dina rättigheter, eller berätta om det som inte fungerar som det ska.
Du har rätt till god vård och omsorg. Det innebär bland annat att det ska vara lätt för dig att söka och få hjälp om du är sjuk eller mår dåligt.
IVO ska se till att socialtjänsten och hälso- och sjukvården följer de lagar och regler som finns. Om de du träffar där inte lyssnar eller om du tycker att dina rättigheter inte respekteras kan du vända dig till IVO:s barn- och ungdomslinje för att:
- fråga om dina rättigheter
- berätta om det som inte fungerar bra i hälso- och sjukvården eller socialtjänsten.
Det är gratis, anonymt och behöver du tolk så ordnar vi det.
Tveka inte att höra av dig. Vi finns här för dig!
Här kan du läsa om hur Barn- och ungdomslinjen behandlar personuppgifter
Personuppgifter är all information som kan kopplas till en person. Det betyder att om vi får ett mejl och det framgår vem informationen i mejlet rör, så är det personuppgifter. Detsamma gäller om det går att förstå vem uppgifterna rör tillsammans med information som finns på andra ställen, till exempel på internet eller i IVO:s databaser.
Personuppgifter kan vara till exempel namn, adresser, personnummer, IP-adresser, e-postadresser eller bilder.
Barn- och ungdomslinjen finns till för dig som är under 21 år. Till oss kan du ställa frågor eller lämna synpunkter och tips om din vård och omsorg. Uppgifter som du lämnar till oss på Barn- och ungdomslinjen får bara delas med medarbetare på IVO som behöver uppgifterna för att kunna göra sitt jobb.
Det är frivilligt att lämna uppgifter till oss. Du väljer alltså själv om du vill lämna till exempel ditt namn eller andra kontaktuppgifter. Om du vill att vi ska svara på ditt tips eller på en fråga behöver vi en e-postadress eller ett telefonnummer till dig.
Vill du lämna ett klagomål till IVO, till exempel om en speciell händelse eller en verksamhet? Då kan du använda våra e-tjänster för anmälan:
När det gäller anmälan om fel och brister inom hälso- och sjukvård finns det särskilda regler. Du kan du läsa om reglerna här.
IVO är en statlig myndighet. Det betyder att det finns regler som säger att vi måste spara dina uppgifter under en tid.
De uppgifter som du lämnar till oss kan vi använda i vårt arbete med att granska socialtjänsten och hälso- och sjukvården i Sverige. Vi använder bara uppgifterna om vi behöver det. De kan till exempel lämnas över till våra regionala tillsynsavdelningar.
Vår behandling av personuppgifter är nödvändig för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag att granska socialtjänsten och hälso- och sjukvården och för att kunna ge dig stöd och vägledning.
Mejl som du skickar till IVO blir en allmän handling. Det betyder att vem som helst får begära ut uppgifterna.
Innan allmänna handlingar lämnas ut undersöker IVO noga så att de inte innehåller privat och personlig information som inte får lämnas ut (skyddas av sekretess). Om det finns sådana uppgifter så tar vi bort dem innan vi lämnar ut handlingen.
Du har rätt att få veta vilka personuppgifter IVO behandlar som rör dig. Då skickar du ett mejl till registrator@ivo.se och skriver ”Registerutdrag” som rubrik. Använd gärna blanketten Förfrågan om personuppgiftsbehandling.
Filmen "IVO för barn och unga" finns både med och utan svensk text. Vill du se filmen på fler språk, klicka här.